1953 – 1965 – Hoe het allemaal begon

Wisa Enschede BV is de schepping van Willy Sannemann sr., die in 1953 in de voorkamer van de echtelijke woning aan de Enschedese Esstraat met het bedrukken van de eerste ballonnen begon.

Sannemann sr. heeft de eerste bedrukte ballonnen een paar jaar eerder op verzoek van de eigenaar van de Enschedese schoenenwinkel Bervoets-Vriezelaar meegenomen uit Duitsland. De grootvader van de huidige directeur werkte in de naoorlogse jaren als kelner in zijn vaderland en kocht de bedrukte ballonnen in bij de Kölnische Gummifädenfabrik, waarna hij zijn handelswaar in een kistje achterop zijn bromfiets mee naar Enschede nam.

Zelf bedrukken

“Op een gegeven moment dacht mijn vader: Dat bedrukken kan ik zelf ook”, zegt Sannemann jr. “We zijn het toen zelf gaan doen. Het probleem is, dat je een ballon eerst moet opblazen om hem te kunnen bedrukken. Dat gebeurde in de beginjaren met een stofzuiger. Op de ballon werd een wasknijper gezet en vervolgens werd de ballon over een cliché gehaald. Als kinderen was het daarna onze taak om de wasknijper weer van de ballon te halen. Zo had ieder gezinslid z’n taak in het productieproces.”

Enkele jaren later werd de wasknijper vervangen door een fietswiel waarover een band liep en de lucht op die manier enige tijd in de ballon bleef zodat de drukinkt kon drogen.

Instap in de reclamewereld

Sannemann sr. zag al gauw dat er in het reclamewereldje meer te verdienen was en ging, om zijn bedrijf nog meer naamsbekendheid te geven, op verschillende beurzen staan, zoals de Jaarbeurs Utrecht, de Jaarbeurs van het Oosten en de Slavakto (Slagersvaktentoonstelling). Naast ballonnen werden nu ook handgemaakte sleutelhangers, speldjes en bedrukte spaarvarkentjes verkocht, een échte renner voor de slagers.

Op de slagersbeurs kwam Utrechts grootste slager (‘t is goed, ‘t is van Teekens) vragen of die kleine langwerpige ballonnetjes met een fluitje eraan wel wat was. Sannemann vroeg of hij slager was en dat was hij. “Nou”, zei Sannemann “dan heb je ook zeker 1 keer in de week ‘gehaktdag’”, en dat had hij. “Nou, dan zijn deze ballonnetjes reclamegehakt” zei Sannemann. De slager nam 5 zakken ballonnen mee en kwam de volgende dag terug met de woorden, “koopman, je had gelijk, het was reclamegehakt”.

1966 Opening C&A Brenninkmeijer

Als C&A ergens een nieuwe winkel opende gingen we er zelf naar toe met een ploeg medewerkers om ongeveer 5.000 ballonnen per dag uit te delen.

Hiernaast enkele foto’s van het vroegere woonhuis waar de voormalige drukkerij in de voorkamer gestart werd.  En naderhand links ‘het bedrijfspand’ met Willy Sannemann sr. in de ballondrukkerij. En in 1966 bij de opening van een C&A filiaal in Amsterdam waar sr. ballonnen staat uit te delen. C&A Brenninkmeijer was de eerste grote klant.

1966/1986 – Sannemann jr. gaat productie leiden

Willy Sannemann jr. kwam zelf al op 15-jarige leeftijd, wegens ziekte van zijn vader, in de zaak. “Nadat mijn vader hersteld was, ben ik niet teruggegaan naar de LEAO, aan leren had ik een broertje dood, de handel was veel spannender”. De productie begint met 500 stuks per dag, maar loopt al snel op. Nadat een bedrijfshal van de naastgelegen kartonnagefabriek was aangekocht, kon Wisa BV beter uit de voeten. Buurvrouwen van de familie Sannemann fungeerden in de jaren vijftig en vroege jaren zestig als parttime medewerksters.

Sneller en efficiënter werken

Al gauw bedacht jr. dat er toch een andere methode moest zijn om de ballonnen sneller en efficiënter te gaan bedrukken. In België werd een ‘fabriekske’ gevonden die het bedrukken van de ballonnen kon vereenvoudigen. Er werden rubberclichés of hand geplakte letterteksten op een metalen rol geplakt en door deze door een verfbad te laten lopen, maakte deze een negatieve afdruk op een eveneens roterende rubberrol. Hier kon je dus eenvoudig een opgeblazen ballon met de hand tegenaan houden en zo werd de bedrukking ‘overgenomen’ op de ballon. De bekende Electrolux stofzuiger werd vervangen door een klein compressortje en blazen maar! Het tijdperk van de wasknijpers en het fietswiel werd hiermee definitief afgesloten.

Revolutionair te noemen, maar de Belgen vergaten een patent op hun vinding aan te vragen. Maar liefst 20 machines werden er aangeschaft. Door twee van deze z.g. handmachines aan elkaar te koppelen en een opzetwiel voor de machine te plaatsen werd een ballondrukmachine verkregen die de ballon ineens aan 2 zijden kon bedrukken. Hierdoor kon de dagproductie opgevoerd worden. De 10 meisjes in de drukkerij zetten, dag in dag uit, maar liefst -minimaal- 10.000 ballonnen per persoon per dag met de hand op de machine, waarna de ballon automatisch opgeblazen werd, het tekstbeeld van de rol opnam en daarna direct weer leeg liep.

1976 Magazijn te klein

Opslagcapaciteit

In 1976 nam Willy Sannemann jr. de totale bedrijfsvoering op zich. Willy Sannemann sr. nam afscheid van de zaak en het bedrijf groeide gestaag, echter niet de ruimte waarin gewerkt moest worden. Er moest ook opslag zijn voor de wekelijkse productiecapaciteit en het woonhuis en de tuin van de buren waren inmiddels al volgebouwd. Zodra vrachtwagens gelost moesten worden, werden er aan beide zijden van de kleine Esstraat voor een halve dag borden geplaatst dat het verkeer er niet meer door kon, want alles moest met de hand gelost worden, waarbij ‘s middags ook nog eens de expediteurs kwamen om de goederen weer af te halen. “Op een gegeven moment konden we een opdracht van Heineken krijgen, maar ze wilden eerst zien of ons bedrijf wel ‘Heineken-waardig’ zou zijn. We zijn aan ons pand in de Esstraat 3 dagen aan het poetsen geweest. Twee weken later kregen we een briefje, dat men er toch vanaf zag om ons de opdracht te geven”.

1988 – 2003 Nieuwbouw op het Euregio Bedrijvenpark

Na de afwijzing van de Amsterdamse bierbrouwer in 1987 zag Willy Sannemann in dat wanneer hij verder met z’n ballonnenbedrijf zou willen groeien, dit in de Enschedese woonbuurt niet mogelijk zou zijn. Er werd besloten om een compleet nieuw bedrijfspand te bouwen op het Euregio Bedrijvenpark. Geld was er niet, maar de bank (al sedert 1953 de huisbank van de familie) zag evenals Willy Sannemann de groei van het bedrijf wel zitten, waardoor deze nieuwbouw gerealiseerd kon worden.

Het wederzijdse vertrouwen was sedert 1953 niet geschonden en door met elkaar de schouders eronder te zetten was het risico niet al te groot, want werken daar waren ze bij Wisa niet vies van. Willy had zich voorgenomen het geïnvesteerde geld snel terug te gaan verdienen en timmerde behoorlijk aan de weg op vakbeurzen in binnen- en buitenland.

Het assortiment van het bedrijf in ‘dubbeltjesproducten’ werd alsmaar uitgebreid, van het één kwam het ander. Zonnekleppen, vlaggetjes en andere aanverwante producten welke men onder eigen regie kon produceren.

De touwtjes in handen

Zo ook een order van maar liefst 2 miljoen jojo’s voor Amerika, dacht men. Geen bedrijf in Nederland of Duitsland die er aan wilde beginnen, maar Willy en zijn familieleden zagen de job wel zitten. Niets is echter minder waar, want hoe goed je ook denkt die regie in eigen handen te hebben, zodra je iemand het vertrouwen geeft om de leiding van deze (buiten de deur) productie over te nemen en je houdt de touwtjes niet goed strak, dan…

Inderdaad, het geschiedde. Een toeleverancier die het product ‘automatisch’ zou verpakken, bleek na enige tijd de productie te hebben stopgezet, want het verpakken van de jojo’s viel zwaar tegen. Zwaar tegen voor de overeengekomen prijs, bleek achteraf, en hij wilde maar liefst het dubbele bedrag ontvangen. Het bedrijf werd natuurlijk door de rechtbank gesommeerd om de productie tegen de afgesproken prijs af te maken, maar er was inmiddels al bijna een maand verstreken, zonder productie.

De deadline gesteld door de Amerikanen MOEST echter gehaald worden, anders was het inmiddels groeiende bedrijf ten dode opgeschreven. In allerijl werden eigen verpakkingsmachines (flowpack) aangeschaft en iedereen werd dag en nacht ingezet om de jojo’s te verpakken. Twee plastic delen, een touwtje en een veiligheidsbeschrijving er bij inpakken, want het was immers voor de Amerikanen waar het bij speelgoedartikelen om de hoogste veiligheidseisen ging. Op 22 januari 1989 was de klus geklaard en in de ochtend konden de 2.000.000 jojo’s verscheept worden. Het heeft de vermeende winst waarmee gerekend was niet gebracht, maar kostte wel veel extra energie en enkele jaren van zijn gezondheid. Sinds die datum is Willy er van genezen om ooit nog maar een product te produceren waarbij hij niet zelf de touwtjes in handen had.

Er moest en zou een machine tot stand komen waarvan Willy al jaren droomde
Van ouderwets flexodruk naar hypermoderne qualityprint

In de drukkerswereld werden al jaren de allerhoogste eisen gesteld aan product en drukkwaliteit, ook voor ballonnen. De flexodruk was nou niet een kwaliteit waar je ‘u’ tegen kon zeggen maar kon in alle redelijkheid geaccepteerd worden. T-shirts, balpennen en tal van andere artikelen werden al jaren in zeefdruk bedrukt, dus waarom ook niet voor ballonnen. De moeilijkheid hierbij was dat een ballon nou eenmaal geen product is met een vast oppervlak, maar door zijn luchtvulling een luchtig, zwevend onhandig te bedrukken artikel.

De Amerikaanse ballondrukkers hadden deze techniek al onder de knie, maar gaven hun techniek natuurlijk niet prijs. Willy zou Willy niet zijn wanneer hij ook dit varkentje niet zou wassen, of liever gezegd, de ballonnetjes niet zou drukken, en bezocht daarom met ‘geopende ogen’ op slinkse wijze toch een ballondrukker in Houston (USA). Machines werden gebouwd, verbouwd en weer afgebroken en zo maar door tot uiteindelijk, in samenwerking met een machinebouwer, de uiteindelijke versie tot stand kwam. Alleen het inleggen van de ballonnen moest nog met de hand gebeuren. Hierdoor bleek wel een uitermate perfectie van drukkwaliteit te kunnen worden neergelegd, maar de aantallen welke het bedrijf verkocht konden lang niet gehaald worden. Er moest en er zou een machine tot stand komen waarvan Willy al jaren droomde. Automatisch een ballon inleggen, volautomatisch in meerdere kleuren bedrukken, leeglopen etc. In 1996 werd de eerste machine gerealiseerd en al gauw volgden er meer, zodat er een veelvoud per week geautomatiseerd gerealiseerd kon worden.

2000 – Anouk Sannemann treedt toe als directielid

Anouk werken in de zaak van haar vader? Dat nooit! Mensen telefonisch te woord staan? “Oh nee, ik moet er niet aan denken”, zei ze altijd. Tot zij na haar schoolopleiding en enkele stageplaatsen (waarbij je ramen moest lappen of muren schilderen) in het jaar 1993 zelf besloot binnen de Wisa-organisatie haar diensten te verlenen. Sedert 2000 is Anouk Sannemann adjunct directeur van de onderneming.

Al gauw bleek maar weer eens dat ze ook in zakelijk opzicht een dochter van haar vader was. Handel en wandel, business en zaken doen werden haar passie en ze nam de ‘ballon-touwtjes’ al gauw over. De regie over het kantoorgedeelte werd haar domein, zodat Willy, na jaren zelf in de productie gestaan te hebben, zich meer en meer kon richten op de technische ontwikkelingen van het bedrijf.

2006/ 2011 – We blijven uitbreiden

2006 – Een nieuw pand voor de papierverwerking

Nadat jarenlang de afwerking van de papierartikelen (vlaggetjes, prikkertjes, etc.) in de offsetdrukkerij plaatsvond, werd de productie hiervan in maart 2006 verplaatst naar een nieuwe bedrijfshal. Papierartikelen maakten sinds jaren een groot deel uit van de totaalomzet van onze onderneming, aldus Willy Sannemann. Een zeer sterke stijgende lijn van bepaalde productgroepen in de papiersector, deed ons besluiten de afwerking van deze artikelen uit de offsetdrukkerij te halen en een meer zelfstandig karakter te geven, zodat het productieproces in deze afdeling -grafische afwerking- nauwkeuriger gevolgd kan worden. Niet alleen miljoenen vlaggetjes, maar ook gigantische aantallen partyprikkers en feesttoeters ondergingen hier de laatste handelingen.

2007 – Nieuwe machine voor productie van partyprikkers

De eerste machine om partyprikkers te kunnen produceren werd reeds in 1995 gebouwd en was aan vervanging toe. De allernieuwste volautomatische machine werd maart 2007 in gebruik genomen. “Niet alleen de kwaliteit was door het inzetten van deze machine sterk verbeterd, maar zo konden we de te verwerken aantallen ook beter de baas, waarbij bij deze machine de volautomatische verwerking, plakken en verpakken, handsfree kan geschieden”, aldus Willy Sannemann. Een goed gevoel bij deze hygiënische producten.

2008 – 3e machine voor productie van vlaggetjes

Begin februari 2008 werd de allernieuwste machine voor het volautomatisch produceren van papieren vlaggetjes in gebruik genomen waardoor de productiecapaciteit sindsdien circa 150.000 stuks per dag bedraagt. De enorme vraag naar de papieren vlaggetjes kan nu met elke gewenste levertijd positief beantwoord worden.

2009 – 2e machine voor prikkers, prikkers, en nog eens..

De vraag naar party-/kaasprikkers nam dermate grote vorm aan dat de machine, welke sedert 2007 zelfs met productie in 2 ploegendienst draaide, de grote vraag niet aan kon. Derhalve werd reeds in 2008 besloten een nieuwer type te bouwen met een zorgvuldige- en nog grotere productiesnelheid. Miljoenenaanvragen welke tot dan toe helaas geweigerd moesten worden, konden nu zelfs met een redelijk korte levertijd positief beantwoord worden.

2010 – Invoering nieuw ballondruksysteem High Quality Precision Print

Er werden telkens hogere eisen gesteld aan de bedrukking van ballonnen. Voldeed vroeger nog een normale zettekst, gevolgd door logodruk, is nu dit nieuwe hoogwaardige druksysteem geïntroduceerd. Bedrukking in CMYK tot maar liefst een totaal van 8 drukkleuren waarbij rasterbeelden nagenoeg 100% bereikt kunnen worden. Enig nadeel ten opzichte van de standaard qualityprint was dat het systeem nog niet volledig was uitgerust met een volautomatische feeder, maar deze werd dat jaar nog ontwikkeld.

2011 – Invoering volledige automatisering van High Quality Precision Print

Niet alleen proost op het nieuwe jaar, maar ook de introductie van de volledig geautomatiseerde feeder is nu een feit.

2012 – 2020 Stilzitten is geen optie toch….

2012 – Weer een nieuwe machine voor het produceren van vlaggetjes formaat C

Vlaggetjes in formaat C werden tot deze datum nog handmatig van een stokje voorzien. Toen het voorgaande jaar de omzetontwikkeling in dit speciale formaat dermate was toegenomen, konden we niet altijd op tijd meer aan de vraag voldoen. Derhalve is gelijk aan de formaten A+B een machine ontwikkeld welke ook tot circa 40.000 vlaggen per dag volautomatisch kon verwerken, waarmee de totale vlaggetjesproductie op een totaal van 190.000 stuks gebracht werd.

2015 – Nieuwe machines voor het produceren van kartonnen bordjes

Natuurlijk zijn kartonnen bordjes niets nieuws, want bij de retailer zijn ze, voor bijvoorbeeld verjaardagspartijtjes, volop verkrijgbaar met verschillende standaard-uitingen, meestal afkomstig uit verre-oosten producties. De vraag naar dit product, met korte levertijden, is echter zo gestegen, dat wij deze nu op onze grafische afdeling in Enschede produceren in 4 verschillende formaten.

2016 – Food is ‘booming’

Naast het succes van de partyprikkers, nu dan ook een machine voor hamburgerprikkers. ‘Food’ is big business en de vraag naar product gerelateerde artikelen neemt hierdoor natuurlijk ook toe. De ervaring die we al jaren hebben met de productie voor partyprikkers, bracht ons er toe om zo snel mogelijk een machine te ontwikkelen voor burgerprikkers. Deze is operationeel en succesvol sinds augustus 2016.

2016 – Anouk van adjunct tot mede-eigenaar

Willy Sannemann jr. is inmiddels zelf sr. Na 50 jaar hart en ziel in de zaak gestoken te hebben is met zijn 65 jaar de tijd aangebroken het stokje definitief over te dragen aan Anouk, inmiddels sedert 1993 werkzaam binnen de familieonderneming. Sinds het jaar 2000 was zij reeds directeur en nu ook mede-eigenaar van de onderneming. Het bedrijf staat al meerdere jaren onder haar leiding waarbij zij ‘de oudjes’ meer kan leren dan andersom. Een nieuwe wind door het bedrijf. Andere inzichten in bedrijfsvoering en klantenbenadering zijn o.a. haar sterke punten. Willy blijft natuurlijk met zijn kennis inzake techniek altijd verbonden aan het bedrijf en zal Anouk ook altijd met raad en daad ter zijde staan.

2017/2018 – Kartonnen bekertjes uit eigen productie

Zoals al eerder benoemd dat ‘food booming’ is, steeg ook de vraag naar kartonnen bekertjes. Met de gedachte dat er hiervoor in Europa wel betrouwbare partners te vinden zouden zijn, kwamen we in principe van een koude kermis thuis. Afspraken en levertijden werden door toeleveranciers niet nagekomen, totaal niet passend in het Wisa-segment. De schreeuw om eigen machines werd dus erg groot en in de zomer van 2017 gerealiseerd, zodat de klant ook voor dit artikel weer naar volle tevredenheid beleverd kon worden. Nadat de vraag naar kartonnen bekertjes, en de verschillende uitvoeringen hiervan, in 2017 gestegen was, werd eind februari 2018 de derde machine voor bekertjes in gebruik genomen, nu voor de z.g. ‘Double Wall’. Deze dubbelwandige bekers zijn door hun sterke isolerende werking bij uitstek geschikt voor hete drankjes hoger dan 100°C. Door de dubbele wand blijft de inhoud langer warm waarbij de buitenkant echt minder warm aanvoelt.

2020 – 3e machine voor prikkers, prikkers, en nog eens…

Er gaan schijnbaar geen borrelplankjes meer over de toonbank of er zit wel een ‘Wisa-prikkertje’ op. Na 34 jaar ervaring en vele miljoenen prikkers per jaar is de volgende machine nu operationeel, dus kom maar op met die overige miljoenen ! Handmatige producties uit het Verre Oosten blijken het hiermee toch telkens weer af te leggen tegen onze sterk gecontroleerde hygiënische productie. Ook de volautomatische verpakking in doosjes per 1.000 stuks, ook zonder PP- of PE verpakking, is dus nu probleemloos mogelijk.

 

2021 – 2e machine voor hamburgerprikkers

In 2016 werd begonnen met de volautomatische productie van de z.g. Hamburgerprikkers. Heel leuk zo’n machine met de kennis van de machines voor partyprikkers maar met een dagcapaciteit van 10.000 stuks worden we bij Wisa niet écht vrolijk van. Gelukkig kon gebruikt worden gemaakt van de kennis van Willy Sannemann en samen met een constructeur werd in 2020/2021 een machine bedacht met een capaciteit van maar liefst hamburgerprikkers 50.000 stuks per dag. In juli 2021 werd deze machine in gebruik genomen.