Hoe het allemaal begon


1953 – 1965

Wisa is de schepping van Willy Sannemann sr., die in 1953 in de voorkamer van de echtelijke woning aan de Enschedese Esstraat met het bedrukken van de eerste ballonnen begint.

Sannemann sr. heeft de eerste bedrukte ballonnen een paar jaar eerder op verzoek van de eigenaar van de Enschedese schoenenwinkel Bervoets-Vriezelaar meegenomen uit Duitsland.

De grootvader van de huidige directeur werkt in de naoorlogse jaren als kelner in zijn vaderland en koopt de bedrukte ballonnen in bij de Kölnische Gummifädenfabrik, waarna hij zijn handelswaar in een kistje achterop zijn bromfiets mee naar Enschede neemt.”Op een gegeven moment dacht mijn vader: Dat bedrukken kan ik zelf ook”, zegt Sannemann jr. ‘We zijn het toen zelf gaan doen. Het probleem is, dat je een ballon eerst moet opblazen om hem te kunnen bedrukken. Dat gebeurde in de beginjaren met een stofzuiger. Op de ballon werd een wasknijper gezet en vervolgens werd de ballon over een cliché gehaald. Als kinderen was het daarna onze taak om de wasknijper weer van de ballon te halen. Zo had ieder gezinslid z’n taak in het productieproces.”

Enkele jaren later werd de wasknijper vervangen door een fietswiel waarover een band liep en de lucht op die manier enige tijd in de ballon bleef zodat de drukinkt kon drogen.

Sannemann Sr. zag al gauw dat er in het reclamewereldje meer te verdienen was en ging om zijn bedrijfje nog meer naamsbekendheid te geven op verschillende beurzen staan zoals de Jaarbeurs in Utrecht, Jaarbeurs van het Oosten en de Slavakto (Slagersvaktentoonstelling). Naast ballonnen werden nu ook handgemaakte sleutelhangers, speldjes en bedrukte spaarvarkentjes verkocht, een échte renner voor de slagers. Op de slagersbeurs kwam Utrecht’s grootste slager (’t is goed, ’t is van Teekens) vragen of die kleine langwerpige ballonnetjes met een fluitje eraan wel wat was. Sannemann vroeg of hij slager was en dat was hij. “Nou”, zei Sannemann “dan heb je ook zeker 1 keer in de week “gehaktdag”, en dat had hij. “Nou”, dan zijn deze ballonnetjes reclamegehakt” zei Sannemann. De slager nam 5 zakken ballonnen mee en kwam de volgende dag terug met de woorden , “koopman, je had gelijk, het was reclamegehakt”.

Als C & A ergens een nieuwe winkel opende, gingen we er zelf naar toe om ongeveer 5.000 ballonnen per dag uit te delen.’

Hier een foto van Sannemann senior, die bij de opening van een filiaal in Amsterdam ballonnen staat uit te delen. C & A Brenninkmeijer was de eerste grote klant.

wisa_geschiedenis