De geschiedenis van de familieonderneming Sannemann

1953 - 1965: Hoe het allemaal begon

Wisa is de schepping van Willy Sannemann sr., die in 1953 in de voorkamer van de echtelijke woning aan de Enschedese Esstraat met het bedrukken van de eerste ballonnen begint.

Sannemann sr. heeft de eerste bedrukte ballonnen een paar jaar eerder op verzoek van de eigenaar van de Enschedese schoenenwinkel Bervoets-Vriezelaar meegenomen uit Duitsland. De grootvader van de huidige directeur werkt in de naoorlogse jaren als kelner in zijn vaderland en koopt de bedrukte ballonnen in bij de Kölnische Gummifädenfabrik, waarna hij zijn handelswaar in een kistje achterop zijn bromfiets mee naar Enschede neemt.

Zelf bedrukken

"Op een gegeven moment dacht mijn vader: Dat bedrukken kan ik zelf ook", zegt Sannemann jr. "We zijn het toen zelf gaan doen. Het probleem is, dat je een ballon eerst moet opblazen om hem te kunnen bedrukken. Dat gebeurde in de beginjaren met een stofzuiger. Op de ballon werd een wasknijper gezet en vervolgens werd de ballon over een cliché gehaald. Als kinderen was het daarna onze taak om de wasknijper weer van de ballon te halen. Zo had ieder gezinslid z'n taak in het productieproces."

Enkele jaren later werd de wasknijper vervangen door een fietswiel waarover een band liep en de lucht op die manier enige tijd in de ballon bleef zodat de drukinkt kon drogen.

Instap in de reclamewereld

Sannemann Sr. zag al gauw dat er in het reclamewereldje meer te verdienen was en ging om zijn bedrijfje nog meer naamsbekendheid te geven op verschillende beurzen staan zoals de Jaarbeurs in Utrecht, Jaarbeurs van het Oosten en de Slavakto (Slagersvaktentoonstelling). Naast ballonnen werden nu ook handgemaakte sleutelhangers, speldjes en bedrukte spaarvarkentjes verkocht, een échte renner voor de slagers.

Op de slagersbeurs kwam Utrecht’s grootste slager ('t is goed, 't is van Teekens) vragen of die kleine langwerpige ballonnetjes met een fluitje eraan wel wat was. Sannemann vroeg of hij slager was en dat was hij. "Nou", zei Sannemann “dan heb je ook zeker 1 keer in de week “gehaktdag”, en dat had hij. “Nou”, dan zijn deze ballonnetjes reclamegehakt” zei Sannemann. De slager nam 5 zakken ballonnen mee en kwam de volgende dag terug met de woorden , “koopman, je had gelijk, het was reclamegehakt".

Als C&A ergens een nieuwe winkel opende, gingen we er zelf naar toe om ongeveer 5.000 ballonnen per dag uit te delen.'

Hieronder een foto van Sannemann senior, die bij de opening van een filiaal in Amsterdam ballonnen staat uit te delen. C&A Brenninkmeijer was de eerste grote klant.

1966 - 1986: Sannemann jr. gaat produktie leiden

Sannemann jr. kwam zelf al op 15-jarige leeftijd wegens ziekte van zijn vader in de zaak. 'Nadat mijn vader hersteld was, ben ik niet teruggegaan naar de LEAO, aan leren had ik een broertje dood. 'De handel is veel spannender.' De productie begint met 500 stuks per dag maar loopt al snel op. Nadat een bedrijfshal van de naastgelegen kartonnagefabriek is aangekocht, kan Wisa beter uit de voeten. Buurvrouwen van de familie Sannemann fungeren in de jaren vijftig en vroege jaren zestig als parttime medewerksters.

Sneller en efficiënter

Al gauw komt deze erachter dat er toch, een andere methode moet zijn om de ballonnen sneller en efficiënter te gaan bedrukken. In België werd een “fabriekske” gevonden die het bedrukken van de ballonnen kon vereenvoudigen. Er werd een rubbercliché of handgeplakte letterteksten op een metalen rol geplakt en door deze door een verfbad te laten lopen, zodoende een negatieve afdruk maakte op een eveneens roterende rubberrol. Hier kon je dus eenvoudig een opgeblazen ballon met de hand tegenaan houden, en zo werd de bedrukking “overgenomen” op de ballon. De bekende Electrolux stofzuiger werd vervangen door een klein compressortje en blazen maar!

Revolutionair te noemen, maar de Belgen vergaten een patent op hun vinding aan te vragen dus... Maar liefst 20 machines werden er “aangeschaft”. Door twee van deze z.g. handmachines aan elkaar te koppelen en een z.g. opzetwiel voor de machine te plaatsen werd een ballondrukmachine verkregen die de ballon ineens aan 2 zijden kon bedrukken. Hierdoor kon de dagproductie opgevoerd worden. De 10 meisjes in de drukkerij, zetten maar liefst minimaal 10.000 stuks ballonnen, per persoon dag in dag uit met de hand op de machine, waarna de ballon automatisch opgeblazen werd, het tekstbeeld van de rol opnam, en daarna direct weer leeg liep.

Het tijdperk van de wasknijpers en het fietswiel was hiermee definitief afgesloten.

Opslagcapaciteit

In 1976 nam Willy Sannemann de totale bedrijfsvoering op zich. Willy Sannemann Sr. nam afscheid van de zaak en het bedrijfje groeide gestaag. Echter niet de ruimte waarin gewerkt moest worden. Er moest ook opslag zijn voor de wekelijkse produktiecapaciteit en het woonhuis en tuin van de buren, was inmiddels al volgebouwd. Zodra vrachtwagens gelost moesten worden, werden er aan beide zijden van de kleine Esstraat maar voor een halve dag borden geplaatst dat het verkeer er niet meer door kon want alles moest met de hand gelost worden, waarbij ‘smiddags ook nog eens de expediteurs kwamen de goederen weer af te halen. Op een gegeven moment konden we een opdracht van Heineken krijgen, maar ze wilden eerst zien of ons bedrijf wel “Heineken-waardig” zou zijn. We zijn aan de Esstraat 3 dagen aan het poetsen geweest. Twee weken later kregen we een briefje, dat men er toch vanaf zag om ons de opdracht te geven!

1988 - 2003: Nieuwbouw op het Euregio bedrijvenpark

Na de afwijzing van de Amsterdamse bierbrouwer in 1987 zag Willy Sannemann in, dat wanneer hij verder met z’n ballonnenbedrijf zou willen groeien, dit in de Enschedese woonbuurt niet mogelijk zou zijn. Er werd besloten om een compleet nieuw bedrijfspand te bouwen op het Euregio Bedrijvenpark. Geld was er niet, maar De Bank ( al sedert 1953 de huisbank van de familie) zag evenals Willy Sannemann de groei van het bedrijf wel zitten waardoor deze nieuwbouw gerealiseerd kon worden.

Het wederzijdse vertrouwen was sedert 1953 niet geschonden en door met elkaar de schouders eronder te zetten was het risico niet al te groot, want werken daar waren ze bij Wisa niet vies van. Willy had zich voorgenomen het geïnvesteerde geld snel terug te gaan verdienen en timmerde behoorlijk aan de weg op vakbeurzen in binnen- en buitenland.

Het assortiment in “dubbeltjesproducten” van het bedrijf werd alsmaar uitgebreid. Van het één kwam het ander. Zonnekleppen, vlaggetjes en andere aanverwante producten, welke men onder eigen regie kon produceren.

De touwtjes in handen

Zo ook een order van maar liefst 2 miljoen jojo’s voor Amerika, dacht men. Geen bedrijf in Nederland of Duitsland die er aan wilde beginnen, maar Willy en zijn familieleden zagen de job “wel zitten”. Niets is echter minder waar, want hoe goed je ook denkt die regie in eigen handen te hebben, zodra je iemand het vertrouwen geeft om de leiding van deze (buiten de deur) productie over te nemen en je houdt de touwtjes niet goed strak, dan...

Inderdaad, het geschiedde. Een toeleverancier die het product "automatisch" zou verpakken, bleek na enige tijd de productie te hebben stopgezet, want het verpakken van de jojo’s viel zwaar tegen. Zwaar tegen voor de overeengekomen prijs bleek achteraf en hij wou maar liefst het dubbele bedrag ontvangen. Het bedrijf werd natuurlijk door de rechtbank gesommeerd om de productie tegen de afgesproken prijs af te maken, maar er was inmiddels al bijna een maand verstreken, zonder productie.

De deadline gesteld door de Amerikanen MOEST echter gehaald worden, anders was het inmiddels groeiende bedrijf ten dode opgeschreven. In allerijl werden eigen verpakkingsmachine’s (flowpack) aangeschaft en iedereen werd dag en nacht ingezet om de jojo’s te verpakken. Twee plastic delen, een touwtje en een veiligheidsbeschrijving er bij inpakken, ja, want het was immers voor de Amerikanen, waar het bij speelgoedartikelen om de hoogste veiligheidseisen ging. Op 22 Januari 1989 was de klus geklaard in de ochtend konden de 2.000.000 jojo’s verscheept worden.

Het heeft de vermeende winst waarmee gerekend was niet gebracht maar kostte wel veel extra energie en enkele jaren van zijn gezondheid en sinds die datum is Willy er van genezen om ooit nog maar een product te produceren, waarbij hij niet zelf de touwtjes in handen heeft.

Van ouderwets flexodrux naar hypermodern Qualityprint zeefdruk

In de drukkerswereld werden al jaren de allerhoogste eisen gesteld aan product en drukkwaliteit. Zo ook voor ballonnen. De flexodruk was nou niet een kwaliteit waar je “U” tegen kon zeggen maar kon in alle redelijkheid geaccepteerd worden. T-shirts, balpennen en tal van andere artikelen werden al jaren in zeefdruk bedrukt, dus waarom ook niet voor ballonnen. De moeilijkheid hierbij was dat een ballon nou eenmaal geen product is met een vast oppervlak, maar door zijn luchtvulling een luchtig, zwevend onhandig te bedrukken artikel..

Er moest en er zou een machine tot stand komen waarvan Willy al jaren droomde

De Amerikaanse ballondrukkers hadden deze techniek al onder de knie, maar gaven hun techniek natuurlijk niet prijs. Willy zou Willy niet zijn, wanneer hij ook dit varkentje zou wassen, of liever gezegd de ballonnetjes zou drukken. Machines werden er gebouwd, verbouwd afgebroken en zo maar door tot uiteindelijk in samenwerking met een machinebouwer de uiteindelijke versie tot stand kwam. Alleen het inleggen van de ballonnen moest nog met de hand gebeuren. Hierdoor bleek wel een uitermate perfectie van drukkwaliteit te kunnen worden neergelegd, maar de aantallen welke het bedrijf verkocht konden lang niet gehaald worden. Er moest en er zou een machine tot stand komen waarvan Willy al jaren droomde. Automatisch een ballon inleggen, volautomatisch in meerdere kleuren bedrukken, leeglopen etc.

In 1996 werd de eerste machine gerealiseerd en al gauw volgden er meer, zodat er een veelvoud per week geautomatiseerd gerealiseerd kon worden.

2000: Anouk Sannemann treedt toe als directielid

Anouk, werken in de zaak van haar vader? Dat nooit! Mensen telefonisch te woord staan? “Oh nee, ik moet er niet aan denken”, zei ze altijd. Tot zij na haar schoolopleiding en enkele stageplaatsen (waarbij je ramen moest lappen of muren schilderen) in het jaar 1993 zelf besloot binnen de Wisa-organisatie haar diensten te verlenen. Sedert 2000 is Anouk Sannemann directeur van de onderneming.

Al gauw bleek maar weer eens dat het ook in zakelijk opzicht een dochter van haar vader was. Handel en wandel, business, zaken doen, dat werd haar passie en ze nam de “ballon-touwtjes”al gauw over. De regie over het kantoorgedeelte werd al gauw haar domein, zodat Willy na jaren zelf in de productie gestaan te hebben zich meer en meer kon richten kon op de technische ontwikkelingen van het bedrijf.

2006 - heden: We blijven uitbreiden

2006: Een nieuw pand voor de papierverwerking

Nadat jarenlang de afwerking van de papierartikelen (vlaggetjes, prikkertjes, etc.) in de offsetdrukkerij plaatsvond, werd de productie hiervan in maart 2006 verplaatst naar een nieuwe bedrijfshal.

“Papierartikelen maken sinds jaren een groot deel uit van de totaalomzet van onze onderneming” volgens Willy Sannemann. Een zeer sterke stijgende lijn van bepaalde productgroepen in de papiersector, deed ons besluiten de afwerking van deze artikelen uit de offsetdrukkerij te halen, en een meer zelfstandig karakter te geven, zodat het productieproces in deze afdeling -grafische afwerking- nauwkeuriger gevolgd kan worden.

Niet alleen miljoenen vlaggetjes, maar ook gigantische aantallen partyprikkers en feesttoeters, ondergaan hier de laatste handelingen.

2007: Nieuwe machine voor productie van partyprikkers

De eerste machine om volautomatisch partyprikkers te kunnen produceren werd reeds in 1995 gebouwd en was aan vervanging toe. De allernieuwste volautomatische machine werd maart 2007 in gebruik genomen. “Niet alleen de kwaliteit is door het inzetten van deze machine sterk verbeterd, maar kunnen we de te verwerken aantallen ook beter de baas, waarbij ook bij deze machine de volautomatische verwerking, plakken en verpakken –handsfree- kan geschieden” aldus Willy Sannemann. Een goed gevoel bij deze hygiënische producten!

2008: 3e machine voor productie van vlaggetjes

Begin februari 2008 werd de allernieuwste machine voor het volautomatisch produceren van papieren vlaggetjes in gebruik genomen waardoor de productiecapaciteit nu circa 150.000 stuks per dag bedraagt. De enorme vraag van de papieren vlaggetjes, kan nu met elke gewenste levertijd positief beantwoord worden.

2009: 2e machine voor prikkers, prikkers, en nog eens...

De vraag naar partyprikkers/kaasprikkers neemt dermate grote vorm aan dat de machine welke sedert 2007 zelfs met produktie in 2 ploegendienst draait, de grote navraag niet aan kan. Derhalve werd reeds in 2008 besloten een nieuwer type te bouwen met een zorgvuldige- en nog grotere produktiesnelheid. Miljoenenaanvragen welke tot nu toe helaas geweigerd moesten worden, kunnen nu zelfs met een redelijk korte levertijd positief beantwoord worden. Een volgende machine is reeds in aanbouw, dus kom maar op met die miljoenen !

2010: Invoering nieuw ballondruksysteem High Quality Precision Print

Er worden telkens hogere eisen gesteld aan de bedrukking van ballonnen. Voldeed vroeger nog een normale zettekst, gevolgd door logodruk, is nu dit nieuwe hoogwaardige druksysteem geïntroduceerd. Bedrukking in CMYK tot maar liefst een totaal van 8 drukkleuren waarbij rasterbeelden nagenoeg  100% bereikt kunnen worden. Enig nadeel ten opzichte van de standaard qualityprint, dat het systeem nog niet volledig is uitgerust met een volautomatische feeder maar deze zal dit jaar ontwikkeld worden.

2011: Invoering volledige automatisering van High Quality Precision Print

Niet alleen proost op het nieuwe jaar, maar ook de introductie van de volledig geautomatiseerde feeder is nu een feit.

2012: Weer een nieuwe machine voor het produceren van vlaggetjes formaat C.

Vlaggetjes in formaat C werden tot deze datum nog handmatig van een stokje voorzien. Nu het afgelopen jaar de omzetontwikkeling in dit speciale formaat dermate is toegenomen, konden we niet altijd op tijd meer aan de vraag voldoen. Derhalve is gelijk aan de formaten A+B een machine ontwikkeld welke nu ook tot circa 40.000 stuks vlaggen per dag volautomatisch kan verwerken, waarmee de totale vlaggetjesproductie op een totaal van 190.000 stuks gebracht werd.

2015: Nieuwe machines voor het produceren van kartonnen bordjes.

Natuurlijk zijn kartonnen bordjes niets nieuws, want bij de retailer zijn ze voor bijvoorbeeld verjaardagspartijtjes volop verkrijgbaar met verschillende standaard-uitingen, meestal afkomstig uit verre-oosten producties. De vraag naar dit product, met korte levertijden, is echter zo gestegen, zodat wij deze nu op onze grafische afdeling in Enschede produceren en dat in 4 verschillende formaten.

2016: Food is "booming"

Naast het succes van de partyprikkers, nu dan ook een machine voor hamburgerprikkers. "Food" is big business en de vraag naar product gerelateerde artikelen neemt hierdoor natuurlijk ook toe. Met de ervaring die we al jaren hebben met de productie voor partyprikkers, bracht ons er toe om zo snel mogelijk een machine te ontwikkelen voor burgerprikkers! Deze is inmiddels operationeel en succesvol sinds augustus 2016.

2016: Willy Sannemann Jr. is inmiddels zelf Sr.

Met 50 jaar hart en ziel in de zaak gestoken te hebben is met zijn 65 jaar de tijd aangebroken het stokje definitief over te dragen aan Anouk. Inmiddels sedert 1993 werkzaam binnen de familieonderneming en sinds het jaar 2000 was zij reeds directeur en nu ook compleet eigenaar van de onderneming. Het bedrijf staat al meerdere jaren onder haar leiding waarbij zij "de oudjes" meer kan leren dan andersom. Nieuwe wind door het bedrijf, andere inzichten in bedrijfsvoering en klantenbenadering, zijn haar o.a. sterke punten. Willy blijft natuurlijk met zijn kennis inzake techniek altijd verbonden aan het bedrijf en zal Anouk ook altijd met raad en daad ter zijde staan.

2017: Kartonnen bekertjes uit eigen productie

Zoals al eerder geschreven dat "food" booming is, steeg de vraag naar kartonnen bekertjes. Met de gedachte dat er hiervoor in Europa wel betrouwbare partners te vinden zouden zijn, kwamen we in principe van een koude kermis thuis. Afspraken en levertijden werden door toeleveranciers niet nagekomen, totaal niet passend in het WISA-segment. De schreeuw om eigen machines werd dus erg groot en in de zomer van 2017 gerealiseerd zodat de klant ook voor dit artikel weer naar volle tevredenheid bediend kan worden.