Bekijk ons EK 2024 assortiment op onze inspiratiepagina!

1953 – 1965 – Hoe het allemaal begon
Wisa Enschede BV is de schepping van Willy Sannemann sr., die in 1953 in de voorkamer van de echtelijke woning aan de Enschedese Esstraat met het bedrukken van de eerste ballonnen begon. Hiernaast een foto van het vroegere woonhuis waar de voormalige drukkerij in de Esstraat in Enschede in de voorkamer gestart werd.  En naderhand links ‘het bedrijfspand’ met Willy Sannemann sr. in de ballondrukkerij. 

Sannemann sr. heeft de eerste bedrukte ballonnen een paar jaar eerder op verzoek van de eigenaar van de Enschedese schoenenwinkel Bervoets-Vriezelaar meegenomen uit Duitsland. De grootvader van de huidige directeur werkte in de naoorlogse jaren als kelner in zijn vaderland en kocht de bedrukte ballonnen in bij de Kölnische Gummifädenfabrik, waarna hij zijn handelswaar in een kistje achterop zijn bromfiets mee naar Enschede nam.

Zelf bedrukken
“Op een gegeven moment dacht mijn vader: Dat bedrukken kan ik zelf ook”, zegt Sannemann jr. “We zijn het toen zelf gaan doen. Het probleem is, dat je een ballon eerst moet opblazen om hem te kunnen bedrukken. Dat gebeurde in de beginjaren met een stofzuiger. Op de ballon werd een wasknijper gezet en vervolgens werd de ballon over een cliché gehaald. Als kinderen was het daarna onze taak om de wasknijper weer van de ballon te halen. Zo had ieder gezinslid z’n taak in het productieproces.”

Enkele jaren later werd de wasknijper vervangen door een fietswiel waarover een band liep en de lucht op die manier enige tijd in de ballon bleef zodat de drukinkt kon drogen.

1966 Opening C&A Brenninkmeijer
Als C&A ergens een nieuwe winkel opende gingen we er zelf naar toe met een aantal medewerkers om ongeveer 5.000 ballonnen per dag uit te delen.  In 1966 bij de opening van een C&A filiaal in Amsterdam waar sr. ballonnen staat uit te delen. C&A Brenninkmeijer was de allereerste grote klant en werd bij iedere opening ballonnen uitgedeeld zoals ook op de Coolsingel in Rotterdam.
Mensenmassa’s stonden er voor in de rij!

Instap in de totale reclamewereld
Sannemann sr. zag al gauw dat er in het reclamewereldje meer te verdienen was en ging, om zijn bedrijf nog meer naamsbekendheid te geven, op verschillende beurzen staan, zoals de Jaarbeurs Utrecht, de Jaarbeurs van het Oosten en de Slavakto (Slagersvaktentoonstelling). Naast ballonnen werden nu ook handgemaakte sleutelhangers, speldjes, bedrukte ballpoints en spaarvarkentjes verkocht, een échte renner voor de slagers.

Op de slagersbeurs kwam Utrechts grootste slager (‘t is goed, ‘t is van Teekens) vragen of die kleine langwerpige ballonnetjes met een fluitje eraan wel wat was. Sannemann vroeg of hij slager was en dat was hij. “Nou”, zei Sannemann “dan heb je ook zeker 1 keer in de week ‘gehaktdag’”, en dat had hij. “Nou, dan zijn deze ballonnetjes reclamegehakt” zei Sannemann. De slager nam 5 zakken ballonnen mee en kwam de volgende dag terug met de woorden, “koopman, je had gelijk, het was reclamegehakt”.

1966 Willy jr. werd medewerker
De wasknijpers welke er voor waren om de ballonen af te sluiten voor het bedrukken werden vervangen door een fietswiel waarover een riem liep en op deze wijze de lucht er in bleef en na het bedrukken konden drogen. Willy kwam zelf al op 15 jarige leeftijd wegens ziekte van zijn vader in de zaak.  “Nadat mijn vader hersteld was, ben ik niet teruggegaan naar de LEAO, aan leren had ik een broertje dood, de handel was veel spannender”. De productie begon ooit met 500 stuks ballonnen per dag, maar loopt al snel op. Nadat het naastgelegen pandje van een kartonnagefabriek aangekocht werd, waren in ieder geval de ruimteproblemen opgelost. De buurvrouwen uit de Esstraat werden in de 50- en 60er jaren ingezet als ballondruksters.

1975 Internationale beurzen en Showitems
Al gauw werden ballonnen van Wisa ingezet voor allerlei promotionele activiteiten en ook diverse Tv-programma’s maakten in die tijd graag gebruikt van de vele mogelijkheden welke het bedrijf te bieden had en waarbij ballonnen als showitem ingezet konden worden.

Het werd dus tijd dat er weer “internationaal” ingezet werd, deelname aan diverse beurzen bleven dus niet uit.

1976 De onderneming was te klein voor Heineken

Opslagcapaciteit
In 1976 nam Willy Sannemann jr. de totale bedrijfsvoering op zich. Willy Sannemann sr. nam afscheid van de zaak en het bedrijf groeide gestaag, echter niet de ruimte waarin gewerkt moest worden. Er moest ook opslag zijn voor de wekelijkse productiecapaciteit en de plaats waar het woonhuis en de tuin van de buren stond waren inmiddels al volgebouwd. Zodra vrachtwagens gelost moesten worden, werden er aan beide zijden van de kleine Esstraat voor een halve dag borden geplaatst dat het verkeer er niet meer door kon, want alles moest met de hand gelost worden, waarbij ‘s middags ook nog eens de expediteurs kwamen om de goederen weer af te halen. “Op een gegeven moment konden we een opdracht van Heineken krijgen, maar ze wilden eerst zien of ons bedrijf wel ‘Heineken-waardig’ zou zijn. We zijn aan ons pand in de Esstraat 3 dagen aan het poetsen geweest. Twee weken later kregen we een briefje, dat men er toch vanaf zag om ons de opdracht te geven”, we waren te klein.

1979 Ballonproductie in Maleisië

Latex komt hoofdzakelijk uit landen als Indonesië-Maleisië enz. Willy leerde een productiebedrijf kennen in Johor Bahru (op de grens met Singapore), waar naast ondertapijten en rubber handschoenen ook ballonnen werden geproduceerd. Aanvankelijk werden containers vol ballonnen in verschillende maten besteld bij Skellerup Industries en bedrukt in Enschede. Grotere bedrijven bestelden echter miljoenen ballonnen, waardoor de drukkerij in Enschede overbelast raakte en daarom werd een flink aantal machines naar Maleisië verscheept en werden de grotere orders daar 24/7 in zeer korte tijd en naar wens van de klant bedrukt. De productie werd geleid door de heer Yap Fokuee en het bedrijf werd elk jaar door Willy bezocht niet alleen om de productie te controleren maar ook om onaangekondigde controles uit te voeren op het Wisa bedrijfsbeleid “geen kinderarbeid”.
Mr. Yap Fukuee was jarenlang niet alleen productieleider bij Skellerup Industries in Johor Bahru Malaysia. Hij was tevens jarenlang vertrouwenspersoon voor Willy Sannemann en zijn onderneming Wisa nadat de voorgaande bedrijfsleider (van Nederlandse komaf) door Skellerup International ontslagen was. Deze nam het namelijk niet zo serieus met de met Wisa gemaakte afspraken dat op de machines welke eigendom van Sannemann waren, uitsluitend opdrachten voor de Enschedese ondernemer geproduceerd zouden worden. Niets bleek echter minder waar, toen Willy op een dag plotseling eerder in het Maleisische bedrijf rondliep dan de Nederlander. Hierbij bleek dat op meerdere machines producten voor een Duitse afnemer geproduceerd werden.
“Eerlijkheid duurt het langst, dus….
Enkele jaren later werd Yap Fukuee ( van oorsprong Chinees) door een nieuwe directie met op een zijspoor gedirigeerd, waarna Willy Sannemann Yap steunde en zijn machines liet ophalen en het Maleisische bedrijf produktietechnisch failliet ging. Jaarlijks verlieten zo’n 30-40 miljoen ballonnen daar de fabriek.

2000 – Anouk Sannemann treedt toe als directielid
Anouk werken in de zaak van haar vader? Dat nooit! Mensen telefonisch te woord staan? “Oh nee, ik moet er niet aan denken”, zei ze altijd. Tot zij na haar schoolopleiding en enkele stageplaatsen (waarbij je ramen moest lappen of muren schilderen) in het jaar 1993 zelf besloot binnen de Wisa-organisatie haar diensten te verlenen. Sedert 2000 is Anouk Sannemann adjunct directeur van de onderneming.

Al gauw bleek maar weer eens dat ze ook in zakelijk opzicht een dochter van haar vader was. Handel en wandel, business en zaken doen werden haar passie en ze nam de ‘ballon-touwtjes’ al gauw over. De regie over het kantoorgedeelte werd haar domein, zodat Willy, na jaren zelf in de productie gestaan te hebben, zich meer en meer kon richten op de technische ontwikkelingen van het bedrijf.

2007 – Nieuwe machine voor productie van partyprikkers
De eerste machine om partyprikkers te kunnen produceren werd reeds in 1995 gebouwd en was aan vervanging toe. De allernieuwste volautomatische machine werd maart 2007 in gebruik genomen. “Niet alleen de kwaliteit was door het inzetten van deze machine sterk verbeterd, maar zo konden we de te verwerken aantallen ook beter de baas, waarbij bij deze machine de volautomatische verwerking, plakken en verpakken, handsfree kan geschieden”, aldus Willy Sannemann. Een goed gevoel bij deze hygiënische producten.

2008 – 3e machine voor productie van vlaggetjes
Begin februari 2008 werd de allernieuwste machine voor het volautomatisch produceren van papieren vlaggetjes in gebruik genomen waardoor de productiecapaciteit sindsdien circa 150.000 stuks per dag bedraagt. De enorme vraag naar de papieren vlaggetjes kan nu met elke gewenste levertijd positief beantwoord worden.

2009 – 2e machine voor prikkers, prikkers, en nog eens..
De vraag naar party-/kaasprikkers nam dermate grote vorm aan dat de machine, welke sedert 2007 zelfs met productie in 2 ploegendienst draaide, de grote vraag niet aan kon. Derhalve werd reeds in 2008 besloten een nieuwer type te bouwen met een zorgvuldige- en nog grotere productiesnelheid. Miljoenenaanvragen welke tot dan toe helaas geweigerd moesten worden, konden nu zelfs met een redelijk korte levertijd positief beantwoord worden.

2010 – Invoering nieuw ballondruksysteem High Quality Precision

Er werden telkens hogere eisen gesteld aan de bedrukking van ballonnen. Voldeed vroeger nog een normale zettekst, gevolgd door logodruk, is nu dit nieuwe hoogwaardige druksysteem geïntroduceerd. Bedrukking in CMYK tot maar liefst een totaal van 8 drukkleuren waarbij rasterbeelden nagenoeg 100% bereikt kunnen worden. Enig nadeel ten opzichte van de standaard qualityprint was dat het systeem nog niet volledig was uitgerust met een volautomatische feeder, maar deze werd dat jaar nog ontwikkeld.

2011 – Invoering volledige automatisering van High Quality Precision Print
Niet alleen proost op het nieuwe jaar, maar ook de introductie van de volledig geautomatiseerde feeder is nu een feit.

2006 – We blijven uitbreiden. Een nieuw pand voor de papierverwerking
Nadat jarenlang de afwerking van de papierartikelen (vlaggetjes, prikkertjes, etc.) in de offsetdrukkerij plaatsvond, werd de productie hiervan in maart 2006 verplaatst naar een nieuwe bedrijfshal. Tot dan was hier het bekende fototeam van Fraterman & Berndes gevestigd en “het pand van de buren kopen” doe ja maar 1 keer, zo dacht Willy. Papierartikelen maakten sinds jaren een groot deel uit van de totaalomzet van onze onderneming, aldus Willy Sannemann. Een zeer sterke stijgende lijn van bepaalde productgroepen in de papiersector, deed ons besluiten de afwerking van deze artikelen uit de offsetdrukkerij te halen en een meer zelfstandig karakter te geven, zodat het productieproces in deze afdeling -grafische afwerking- nauwkeuriger gevolgd kan worden. Niet alleen miljoenen vlaggetjes, maar ook gigantische aantallen partyprikkers en feesttoeters ondergaan hier de laatste handelingen.

2012 – 2020 Stilzitten is geen optie toch….

2012 – Weer een nieuwe machine voor het produceren van vlaggetjes formaat C
Vlaggetjes in formaat C werden tot deze datum nog handmatig van een stokje voorzien. Toen het voorgaande jaar de omzetontwikkeling in dit speciale formaat dermate was toegenomen, konden we niet altijd op tijd meer aan de vraag voldoen. Derhalve is gelijk aan de formaten A+B een machine ontwikkeld welke ook tot circa 40.000 vlaggen per dag volautomatisch kon verwerken, waarmee de totale vlaggetjesproductie op een totaal van 190.000 stuks gebracht werd.

2015 – Nieuwe machines voor het produceren van kartonnen bordjes
Natuurlijk zijn kartonnen bordjes niets nieuws, want bij de retailer zijn ze, voor bijvoorbeeld verjaardagspartijtjes, volop verkrijgbaar met verschillende standaard-uitingen, meestal afkomstig uit verre-oosten producties. De vraag naar dit product, met korte levertijden, is echter zo gestegen, dat wij deze nu op onze grafische afdeling in Enschede produceren in 4 verschillende formaten.

2016 – Food is ‘booming’
Naast het succes van de partyprikkers, nu dan ook een machine voor hamburgerprikkers. ‘Food’ is big business en de vraag naar product gerelateerde artikelen neemt hierdoor natuurlijk ook toe. De ervaring die we al jaren hebben met de productie voor partyprikkers, bracht ons er toe om zo snel mogelijk een machine te ontwikkelen voor burgerprikkers. Deze is operationeel en succesvol sinds augustus 2016.

2016 – Anouk van adjunct tot mede-eigenaar
Willy Sannemann jr. is inmiddels zelf sr. Na 50 jaar hart en ziel in de zaak gestoken te hebben is met zijn 65 jaar de tijd aangebroken het stokje definitief over te dragen aan Anouk, inmiddels sedert 1993 werkzaam binnen de familieonderneming. Sinds het jaar 2000 was zij reeds directeur en nu ook mede-eigenaar van de onderneming. Het bedrijf staat al meerdere jaren onder haar leiding waarbij zij ‘de oudjes’ meer kan leren dan andersom. Een nieuwe wind door het bedrijf. Andere inzichten in bedrijfsvoering en klantenbenadering zijn o.a. haar sterke punten. Willy blijft natuurlijk met zijn kennis inzake techniek altijd verbonden aan het bedrijf en zal Anouk ook altijd met raad en daad ter zijde staan.

2017/2018 – Kartonnen bekertjes uit eigen productie
Zoals al eerder benoemd dat ‘food booming’ is, steeg ook de vraag naar kartonnen bekertjes. Met de gedachte dat er hiervoor in Europa wel betrouwbare partners te vinden zouden zijn, kwamen we in principe van een koude kermis thuis. Afspraken en levertijden werden door toeleveranciers niet nagekomen, totaal niet passend in het Wisa-segment. De schreeuw om eigen machines werd dus erg groot en in de zomer van 2017 gerealiseerd, zodat de klant ook voor dit artikel weer naar volle tevredenheid beleverd kon worden. Nadat de vraag naar kartonnen bekertjes, en de verschillende uitvoeringen hiervan, in 2017 gestegen was, werd eind februari 2018 de derde machine voor bekertjes in gebruik genomen, nu voor de z.g. ‘Double Wall’. Deze dubbelwandige bekers zijn door hun sterke isolerende werking bij uitstek geschikt voor hete drankjes hoger dan 100°C. Door de dubbele wand blijft de inhoud langer warm waarbij de buitenkant echt minder warm aanvoelt.

2019 Anouk krijgt stevige assistentie
Leiding geven aan de onderneming gaat Anouk af zoals van een leien dakje waarbij productie en verkoop zoals reeds eerder genoemd haar met de paplepel ingegeven is. Echter voor alle randzaken waar haar vader Willy Sannemann alles van “de hoed en de rand wist” moet er toch écht een manager bij komen. Wat is er dan niet leuker als je al deze randzaken over kunt laten aan je partner. Iemand die inzicht heeft over het wel en wee van de zaak en afkomstig is van een grotere onderneming. Haar Partner Folkert Brink, afkomstig als accountmanager bij Vink in Didam neemt deze taak per direct op zich als Manager algemene zaken en kan Anouk derhalve bij alle aspecten van de activiteiten binnen Wisa steunen en ontlasten.

2020 – 3e machine voor prikkers, prikkers, en nog eens…
Er gaan schijnbaar geen borrelplankjes meer over de toonbank of er zit wel een ‘Wisa-prikkertje’ op. Na 34 jaar ervaring en vele miljoenen prikkers per jaar is de volgende machine nu operationeel, dus kom maar op met die overige miljoenen ! Handmatige producties uit het Verre Oosten blijken het hiermee toch telkens weer af te leggen tegen onze sterk gecontroleerde hygiënische productie. Ook de volautomatische verpakking in doosjes per 1.000 stuks, ook zonder PP- of PE verpakking, is dus nu probleemloos mogelijk.

2021 – 2e machine voor hamburgerprikkers
In 2016 werd begonnen met de volautomatische productie van de z.g. Hamburgerprikkers. Heel leuk zo’n machine met de kennis van de machines voor partyprikkers maar met een dagcapaciteit van 10.000 stuks worden we bij Wisa niet écht vrolijk van. Gelukkig kon gebruikt worden gemaakt van de kennis van Willy Sannemann en samen met een constructeur werd in 2020/2021 een machine bedacht met een capaciteit van maar liefst hamburgerprikkers 50.000 stuks per dag. In juli 2021 werd deze machine in gebruik genomen.

2021 – Machines voor bedrukte Gunshapes en houten bestek
Gunshapes
Bedrukte houten gun-shapes is het nieuwste artikel in het “Wisa food-sortiment”. In principe zijn de gun-shapes als Import-versie bekend met een gepersonaliseerde branding in 1 kleur bruin. Bij Wisa bedrukken we dit ideale horeca-artikel in meerdere drukkleuren zowel 1- als 2 zijdig. De keuze is reuze!

Houten bestek is overal onbedrukt verkrijgbaar, maar wat doe je als de leuke en smaakvrije houten bestekdelen lepels, messen en vorken wilt laten voorzien van je eigen bedrijfsnaam? Ook een Wisa-artikel dus en daarom onmisbaar in de gastronomische wereld.